Alla inlägg under augusti 2012

Av Anita Jansson - 31 augusti 2012 22:08

I kväll har vi firat dotterns sambo som fyller år. Jätte mysigt och fin och god tårta fick vi också,

Av Anita Jansson - 31 augusti 2012 08:13

Nu sitter jag här och väntar på att molnen ska skingra sig så att jag kan gå ut och rensa lite rabatt. Jag ska flytta en kärleksört och nyplantera en annan. Blir det ihållande dåligt väder får jag väl roa mig med att sitta inne och sticka raggisar,inget dumt nöje det heller.
Min semestervecka har varit underbart skön och jag känner att jag har fått tillbaka en massa energi.

Av Anita Jansson - 30 augusti 2012 12:02

Jag bara undrar, var inte livet lite enklare förr med risk för att låta gammal så tycker jag nog det. När man ville handla kunde man gå till affären och ta hunden med sig och binda honom utanför och han stod glatt kvar och viftade på svansen utanför...Går inte idag. 

Vart tog den gamla hederliga kiosken vägen ? Ni vet den med lucka och en liten hängdisk av plåt som man brände sig på när det var sommar för förr om somrarna var det faktiskt sol hela tiden. - En kvällstidning tack kunde man säga, samtidigt som man har hunden i koppel och en hand på barnvagnen....Så enkelt!

När SL införde månadskort på 70 talet kostade det 50 kr och idag får man punga ut med 790 kr, visst det är bra att fler åker kollektivt och att vi sparar på miljön men många gånger undrar jag vad jag får för pengarna mer än blåfrusna fötter vintertid, armbågar i sidan, en ryggsäck i ansiktet och sen ankomst till jobbet. Vill man åka buss i dag kan man inte ens betala med kontanter, fy vad jag tycker synd om alla turister som kommer hit och kanske känner för att bara hoppa på en buss för att se vart den tar en....Nä nä stopp där    du har ingen biljett! Förr betalade man och fick en stämplad biljett av chauffören, hur smidigt som helst. Men det är ju samtidigt tur att tekniken går framåt.

     


Förr då såg jag hur bra som helst och nu behöver jag ha glasögon till att se nästan allt...det var bättre förr   

   Vem minns väl inte dessa färglada muggar med lite fasa, i alla fall jag. Där stod hon i dörren med ett brett leende på läpparna och vi var nog lite glada för avbrottet i det vanliga skolarbetet, hon delade ut en mugg till varje elev och när hon vände ryggen till hällde jag ut mitt under skolbänken för jag blev illamående och fick huvudvärk av fluorsköljningen men är den obligatorisk ska alla vara med.

 

Min första musikanläggning var en rullbandare, ja om man bortser ifrån mormor och morfars grammofon som man kunde spela stenkakor på. Senare fick jag en resegrammofon och den var jag så glad över och senare kompletterades musikstudion med en kasettbandspelare. Det måste jag ju i alla fall säga är bättre i dag   med cd skivor och mp3 filer. Jag var visserligen expert på att laga kasettband som gått av, då fixade man det med lite tape och var det så att det trasslade till sig kunde man dra ut heeeeeela bandet för att sedan sticka in en penna i hålet och snurra upp allt igen och vips så funkade det.

   


Nu får det räcka för den här gången.     




Av Anita Jansson - 29 augusti 2012 16:02

Nu är det skönt att ha leverreningen bakom sig för den här gången. Det är alltid lite jobbigt när man är mitt uppe i den men inga problem och resultatet gör ju att jag mår så mycket bättre. Det känns riktigt lätt och skönt i kroppen.


Har ännu några dagar kvar av semestern denna vecka att njuta av och att solen skiner och det är varmt i luften är inte helt fel.


Lev I Hjärtat!

Av Anita Jansson - 27 augusti 2012 21:20

Jag har nu påbörjat min leverrening, efter kl 14,00 idag har jag varit helt fastande och endast druckit blandningen av epsomsalt och vatten, ser med stor glädje framemot att få blanda till lite olivolja och grapefrukt/citron för nu är jag törstig och hungrig men känner mig i alla fall nöjd och vet att i morgon eftermiddag kommer det att kännas riktigt bra.

Leverrening hämtat från Sanna Ehdin

Leverrening är ett skonsamt sätt att avlägsna gallstenar från levern och levergallgången. Kuren går från en dag till nästa och rekommenderas för en helg då man även har tid att varva ner och vila lite.

OBS!! Leverreningen utförs på eget ansvar och om man har problem med blodsockerhalten eller är försvagad på något sätt bör man iaktta försiktighet. Rådgör alltid med läkare om du känner dig osäker, men var beredd på att det är få läkare som känner till denna metod. Rätt utförd ska det inte medföra några problem - tvärtom mår man bättre efteråt. Dock kan man bli matt och trött dagen efter kuren.

Bakgrund
Levern har en mängd små gallgångar som utsöndrar galla till den stora levergallgången, vilken i sin tur mynnar ur i tarmen. En frisk lever producerar 0,5-1,5 liter galla varje dag och gallblåsan, som sitter fäst vid levergallgången, fungerar som en reservoar för gallan. En måltid med fett eller protein stimulerar gallblåsan att tömma sitt innehåll efter cirka 20 minuter.

Om balansen mellan lösliga substanser i gallan rubbas kan partiklar fällas ut. Gallstenar bildas när kolesterol binder in till partiklarna, och man kan ha från hundra till mer är tusen små gallstenar i levern. Vi får fler gallstenar ju äldre vi blir och ibland kan kroppen göra av med dessa den naturliga vägen. Ibland kan de dock ställa till problem i ett gallstensanfall. Kvinnor som har eller har haft övervikt samt fött en eller flera barn har oftast ett större antal gallstenar. Män drabbas mycket mer sällan av gallstensanfall.

Det finns flera olika sorters gallstenar, och de kan vara svarta, rödvita, gröna eller gyllenbruna. Allt eftersom fler gallstenar bildas skapas ett undertryck i levern, vilket gör att en mindre mängd galla produceras och detta kan skapa en negativ spiral. Dessutom försämras kroppens förmåga att göra sig av med kolesterol, vilket kan leda till ökad kolesterolhalt i blodet. Givetvis sätts leverns förmåganer och det är inte bra eftersom levern är kroppens "dirigent".

En första leverrening kan avlägsna från ett par tiotal till flera hundra gallstenar. Detta kan leda till sänkta kolesterolvärden i blodet och en avsevärt förbättrad matsmältningen, vilket främjar det allmänna välbefinnandet och energinivån. Det finns de som rapporterat att de blivit av med allergier och smärtor i skuldror, överarmarna och övre ryggen.

För att få ett ännu bättre resultat av leverreningen bör man först göra parasitrening för att bli av med ev. parasiter som vi kan bära på och som kan gömma sig i levern. Då rekomenderar jag UltraDetox + Ultrabalanskuren – och du kan läsa mer om den här:


Ingredienser

- Fyra msk magnesiumsulfat (epsomsalt), finns på Apoteket eller beställ via Örtapoteket på internet(se länken nedan).
- 1-1,5 dl kallpressad olivolja
- 1 blodgrapefrukt och en mogen citron


Procedur

Välj helst en lördag för reningen så att du kan vila dagen efter. Ta inga mediciner eller kosttillskott på reningsdagen, ät endast kokt råris och färska grönsaksjuicer till frukost och lunch. Detta gör att gallan kan bygga upp ett tryck i levern så att fler stenar kan komma ut.

kl 14
Ät och drick inget efter kl 14 - detta är mycket viktigt. Blanda 4 msk Epsomsalt i 7,5 dl vatten (blir fyra portioner) och ställ detta i kylskåpet.

kl 18
Drick 2 dl av den kalla Epsomsaltlösningen (som har en lite skarp smak). Skölj gärna munnen efteråt (men svälj inte mer).

kl 20 Drick ytterligare 2 dl av den kalla Epsomsaltlösningen.

kl 21:45
Gör iordning olivoljeblandningen: Häll olivoljan i en burk med tättslutande lock. Pressa grapefrukten och citronen (citron valfritt men det måste vara cirka 1,5 dl färsk juice). Blanda ner i olivoljan, sätt på locket ordentligt och skaka kraftigt tills det blandat sig helt. Om du behöver gå på toaletten innan läggdags - gör det nu.

kl 22
Drick olivolje-juicemixen inom fem minuter. Lägg dig genast på din högra sida i sängen. Ju fortare du lägger dig desto mer stenar kommer ut. Ligg still minst 20 minuter och du får ingen smärta tack vare att Epsomsaltet har öppnat gallgångarna. Sov på saken…

Nästa morgon:
Vid uppvaknandet (helst kl 6-7) ta din tredje dos epsomsaltlösning, somna gärna om men ta den sista dosen saltlösning efter två timmar. Du kan förvänta dig en viss diarré på morgonen eftersom saltlösningen är vattendrivande. Gallstenarna flyter så du kan alltid se dem i toaletten (om du vill). Vanligen är de gröna men kan vara bruna i olika nyanser.

Vid 11-12 tiden kan du börja dricka och äta igen, men ta det försiktigt med maten i början

Av Anita Jansson - 26 augusti 2012 23:30

Söndag kväll, ja snart måndag för klockan går mot midnatt. Det har varit en fantastiskt bra helg som började i fredags med att alla barnen var här och åt kräftor det var så trevligt och mumsigt. Vi köpte 4 kg kräftor som vi kokade ny lag till och sen fick kräftorna sig ett litet dopp och avnjöts medans de ännu var lite ljumna och så ljuvligt goda, det blev faktiskt en hel skål kvar som jag själv svullade i mig till lunch i lördags. Någon frågade mig om jag inte blir rutten i magen av att äta så mycket kräftor för de äter ju dynga och jag kan bara svara nej på den frågan -det har jag inte märkt   och sen vad andra tycker vet jag inte   


Vid två tiden i lördags kom våra vänner och en stundande kryssning med Cinderella. Vår fina svärson körde oss in till båten och redan innan vi gick in i terminalen såg vi ett stort filmteam utanför och förstod till vår stora fasa att det filmades för dockusåpan Färjan, vi undslapp kameror och kunde roa oss i lugn och ro...ja vad vi vet i alla fall får väl hålla ett getöga på serien så vi inte fastnat någonstans av misstag. Jag träffade min lillasyster på båten och det var jätte roligt. Vi åt gott och roade oss så länge vi orkade och sen sov vi tills det var dags för frukost men lite pankis varning på oss för vi hänge på låset när de öppnade och innan hade vi hunnit gå ett par varv på däck i den ljumna morgonen i Mariehamn.

Nu är vi hemma igen nöjda och glada och nu väntar en skön veckas semeser för min del och som jag skrivit tidigare lite detox, börjar i morgon.

Av Anita Jansson - 21 augusti 2012 22:04

Tre arbetsdagar kvar denna vecka sedan väntar en veckas välförtjänt semester. Semestern ska till stor del ägnas åt att detoxa kroppen för jag behöver verkligen komma i ordning med mina allergier. Jag tänker börja måndagen med en leverrening som jag gjort ett antal ggr tidigare med bra tesultat och sedan ska jag försöka att bara äta frukt och grönsaker ett par dagar. Fortsättning följer.

Presentation

 


Här kan man läsa om mitt liv och mina intressen.

Bloggerfy

Fråga mig

2 besvarade frågor

LnkJuice

Omröstning

Jag vet att denna fråga ställts miljoner ggr men tror du på ett liv efter döden?
 Ja
 Nej
 Vet inte

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Handarbete

Bloggportalen

BloggVärde

Gästbok

Högvinsten


Ovido - Quiz & Flashcards